pernillashundar

Alla inlägg den 26 september 2012

Av Pernilla Larsson - 26 september 2012 09:14


Sirpa och jag gör mer saker tillsammans än det ser ut som här   .


Vi har träffat Marie, Wilda & Blix en del under hösten   . Då vi har tränat lydnad, uppletende, spår och även sök. Superkul att vi kommit igång igen med våra härliga träningsträffar. Det är så skönt att hundarna fungerar så bra tillsammans. Även om Gissa tycker det är lite väl busigt och stökigt med 3 Aussisar runt sig   .

På våra sökträningar har Åke & Julle varit med. Det är roligt att se alla hundarna jobba och utvecklas. Vi gästades en gång av Kjell & Karro också, kul! Det är en fröjd att se Karro i söket, raka fina skick, lugnt och säkert.

SÖKET:
Första söktillfället vi hade var Sirpa väldigt över tänd och tjöt hela vägen ut till rutan och var förvirrad som bara hon kan   . Men efter en stund sansade hon sig och gick riktigt fint. Sirpa tycker jag har mognat betydligt i söket och använder hjärna o näsan från start och spar på krafterna så de räcker hela vägen  .

UPPLETANDE:

Marie la ut 2 små gosdjur under vallningen av rutan. Först ut va Blix, jätteduktig som väntat. Hittade sakerna bra, dock efter fyndet av ett litet kramdjur sprang han lycklig ut ur vallningen där han släppte/tappade den lilla sköldpaddan. Jaja, lite svinn får man räkna med.

Nästa på tur va Sirpa. Hon sprang ut fint och hittade alla saker vi lagt ut.  Jag chansade på att skicka henne snett ut ur rutan för att hitta den lilla Sköldpaddan som Blix tappade. Sirpa sprang långt ut, Marie undrade vart hon tog vägen. MEN med lite is i magen såg efter en stund att hon va på väg tillbaka mot mig. Sirpa tvär stannar och viker av plockar gosedjuret och kommer lycklig in till mig med sitt fynd. Vilken härlig känsla, min lilla stjärna   !

SPÅR:

Jag la ut ett längre spår med 5 vinklar, över en skogsväg och blandat spårpinnar och leksaker till Sirpa. Hon hittar allt men spårar inte klockrent, vill gärna gå upp och vinda mellan varven. Jag är nöjd ändå.

Gissa fick också ett litet rakt spår. Hon visst inte riktigt vad hon skulle göra men det va något intressant i marken som hon följde till o från. Hon kämpade på och till slut blev det bingo för Gissa också   .



 

Sirpa & Gissa




Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards